19.2.10

Hva er viktigst? Øvelser eller spill?

En trening pleier ofte å bestå av oppvarming, varme opp keeper, øvelser, styrke/utholdenhet og spill. Øvelser og utholdenhetstrening har vi for å bli bedre i vårt spill. Vi vil spille bedre kamper og bli bedre spillere. Men alt faller ned på hvordan vi presterer i kampen. Hvorfor har vi da ikke mer spill på treninger?

Dette er et tema jeg selv er meget splittet på. Jeg har flere ganger hatt medspillere på mitt lag som gang på gang slår en bra passning under øvelsen vi har hver trening. De blir rett og slett bedre på hva de øver på! Men når vi spiller da det er motspillere som stresser, medspillere beveger seg annerledes, mye mer skrik og stress, da går denne passningen gang på gang til helsike. Utrolig irriterende, da vi andre på banen må kjempe tilbake ballen. Dersom disse spillerene hadde hatt mer spill på trening og øvet inn presset de står ovenfor, kunne disse feilpassningene vært unngått?

Selv syns jeg det å spille er absolutt mest gøy på en trening. Selvfølgelig elsker jeg øvelser der det handler om å skåre i en vanskelig posisjon eller legge rett passning i tøffe angrep. Det er en veldig god følelse å få dette til og det motiverer veldig til å gi det lille ekstra. Men det er utrolig mange øvelser der vi ofte står mye stille, der passningene er utrolig kjedelige å legge eller der målet er for lett å legge ballen inn på. Da titter jeg mye på den hvite lille klokka på veggen og lurer på hva jeg kunne gjort isteden denne kvelden.

De kjedelige øvelsene må kuttes ut til et minimum. Gjerne kombiner dette med andre øvelser og andre moment så spillerene må være mer våkne og ha fart i beina. Det føles så dumt å ha 30 min øvelser der vi står mye stille, for deretter å kjøre utholdenhet 5 min så vi får blodsmak i munnen. Kombiner heller øvelsene så vi får litt blodsmak under de 30 minuttene. Vi er tross alt på trening for å springe, ikke for å gå rundt.

Øvelser er viktig for å få alle til å kunne bli bedre på samme ting og kunne forstå hvordan vi skal spille sammen. Det er vanskelig å tro at alle 15 spillere har samme angrep og forsvars tankegang når de inntar banen. Derfor er det viktig å få dem til å kunne samarbeide. Det er ikke enkelt å øve på avsluttninger i spill, eller 2 mot 1 under spillets gang.

Dette er et tema jeg ikke blir helt klok på. Jeg gjør som Ole Brum: ja takk, begge deler.

2 kommentarer:

Inana sa...

Hei! Jeg har lyst til å beg å spille inndebandy (bor i Fredrikstad) finnes det et lag jeg kan bli med på (jeg har ingen planer om å bli proff eller noe, men jeg vil spille fordi jeg syntes det er gøy! ...Men jeg er jo seff seriøs når det gjelder selve spillinga da.) i denne byn? Og hva slags skotøy skal man ha? Er det vanelige joggesko, eller spesial sko? Takknemmelig for svar! :) Hilsen Nina.

Marianne Maja Løken sa...

Selvfølgelig finns det laq til deg å prøve deg på;) hvor har du spilt før? greit å vite ca hvilket nivå du skal satse på. Fredrikstad damelag har et lag med kvinner i flere nivåer, kanskje bli med på en trening hos oss. Tirsdag kl, 20.30 i rolvsøyhallen. selv er jeg der kl. 21 pga jobb.

Ambefaler sko uten spesielt høy hel som ofte løpssko har. Mye lettere å tråkke over. Heller indoors sko, f.eks håndballssko. Se etter salg, ofte slike sko på salg.

Mail meg på loken_40@hotmail.com
//Marianne