4.9.06

Kretslag -Best for klubber eller krets?

Det med kretslag er et helvete. Ikke nok med at det alltid fins de som er skuffet over å ikke kunne bli med, men så fins det også masse tull rundt lagene. Du har trenere for kretslag som vil ha med så mange som mulig fra sine klubber. Du har de som kjenner trenerne som også vil ha med sine spillere. Du har foreldre som kjenner trenerne som også vil ha med sine barn. Det er ikke lett. Er det faktisk så at de beste virkelig er på kretslaget?

Jeg var et kort øyeblikk trener for østfolds kretslag piker sammens med Roar Nilsen. Det ble desverre ikke så seriøst fra min side pga jeg fulgte to andre lag samt var skadet, så det var vanskelig å satse på disse jentene. I tillegg har Roar hatt dette laget i alle år, og sa det var helt greit jeg ikke var 100% med. Angrer litt på det kan du si. For Roar har kjørt samme løp hele veien. Slevik først. Det fins en uskriven regel på at man ikke skal si sånne ting, men shit samma! Nå er jeg lei! Trenere for kretslag er trangsynte og ser alltid klubben sin som best! Ikke nok med det, de tar også den sikre veien! Istedefor å ta utfordringen og trene sammen laget, så tar de sikre veien og lar dem som er vant til å spille sammen, få spille sammen. De andre blir igen på rekke 3. Kult å være flinkest i sin klubb, men ikke få spille kretslagskamper fordi klubben din ikke har 4 andre kjempe bra spillere med på kretslaget.
For rekke 3 spiller aldri. Bare om det går kjempe bra og treneren har samvittighet nok til å sette in 3 rekker så kanskje kommer du inn 2 bytter.
En fantastisk kretslagstrener med navn Thor Egil Hauge Pedersen tok ut broren min når han var guttespiller. Alex, broren min, har alltid vært en flink keeper og har framtid som det. Greit, det er ikke lett som søster å se hans feil, men jeg vet han var litt overivrig iblant og hadde ikke så mye erfaring. Men denne fantastiske treneren klarte da å ikke ta han ut til det endelige laget. Ikke bare en gang, men to ganger! Det ingen har sagt i ettertid er at to måneder senere kom han med på U19 LANDSLAGET! Er det da spilleren eller trenerens feil at han ikke kom med på kretslaget?
Alex ble forresten en av tre keepere som dro med U19 til Latvia og spilte VM, og var ikke ”rekke3” men spilte flere av kampene. Han var også med Sarpsborg Sharks til Europacup, som en av turneringens yngste spillere. Så hvordan kan en u19-landslagskeeper ikke komme med på et kretslag? Hmmmm, du får gjerne ring meg med det svaret Thor Egil Hauge Pedersen.

Det er på tide kretslagstrenere tar jobben seriøst og legger ned den tiden som behøvs! Ellers vil innebandyen aldri utvikles i Norge. Nå ligger vi ti trappetrinn bak Sverige og vi går ikke oppover. Akkurat nå er kretslagstrenerjobben en ekstrating flere trenere har på si. De ser to-tre kamper, snakker med to-tre trenere og setter opp en liste på de som får komme på første treningen. Derretter tar treneren ut hvem derfra som kan komme på neste. I Sverige, der innebandy er størst, er det flere treninger med forskjellige spillere. På hver trening blir de beste tatt ut, og de beste fra de forskjellige treningene begynner å trene samme til et lag når uttaket er ferdig. Dette for å få fram de beste. De som kan spille med hvem som helst, når som helst. Ikke den rekka som har spilt sammen i 5 år. Treneren må også åpne øynene sine og aktivt lete etter de beste.Vi må slutte ta kretslaget halvseriøst og blande sammen en liten gjeng til en trening og gå utifra den.
Jeg vil se de beste spillerene på kretslag framover!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann.

Et interessant innlegg, dog noe farget av din familiesituasjon:)

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg kjenner situasjonen til Østfolds kretslag. Men jeg har selv spilt på både krets og landslag, og føler jeg har litt ballast. Og eksempelet behøver hverken være enkeltstående eller spesielt viktig. Jeg går ut i fra at broren din er i nogenlunde samme alder som Christian Dahl?

Christian Dahl er Norges kanskje største keepertalent, og at han ble foretrukket foran broren din på Østfolds kretslag, er ikke noe å skamme seg over. Når man da i tillegg vet at C.D trakk seg fra U19, får punkt 2, U19, et annet perspektiv..
Vi snakker kanskje om Jr-kretslaget til Østfold? U19 er som kjent blandt de yngste jr-spillerne, og da er det også forståelig at det finnes bedre keepere til jr-kretslaget, som kan være FLERE år eldre!

Når det kommer til det du sier om kretslagstrenere, har du et poeng. Mange er nok farget av klubbtilhørelse, men det er ikke så rart, og når man i tillegg sliter med å få trenere til kretslagene, kan jo de som "stiller opp" gjøre hva de vil. Og med kort tid, dårlig med ressurser til å leie haller feks, er det jo lett å ta "de sikre valgene"..

Jeg har selv vært med på å bli dumpet fra kretslag, og jeg har vært med på å ikke være med på en eneste trening, men like fullt spille hele NM; Hvordan det var for de to andre keeperne vil jeg ikke en gang tenke på.

Vær heller stolt over at din bror har representert Norge, og ikke bry deg om at han ikke spilte et usselt NM for kretslag. Jeg husker min debutkamp med flagget på brystet VESENTLIG bedre enn noen som helst kretslagskamp!

Be broren din jobbe videre, vi trenger flere gode keepere!

Mvh
A. Aasheim

Anonym sa...

Godt å lese det jeg har sagt i flere år. Dessverrer er østfoldbandykrets en stor/liten guttklubb der alle ovenifra og ned sitter å klapper værandre kameratslig på ryggen. Trist, men sant.